Een bijzonder bezoek aan de lokale school - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Een bijzonder bezoek aan de lokale school - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Een bijzonder bezoek aan de lokale school

Door: Roy Scheepers

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

10 Januari 2014 | Ethiopië, Hawassa

Boeken, laptops, schrijfspullen en speelgoed
Vandaag is het donderdag de dag dat we school gaan bezoeken van de Fero corporatie, maar eerst moesten de boeken nog gekocht worden die de directeur van de school had doorgegeven. De naam van de directeur was Mamaroe, hij nam ons mee naar de winkel waar alles werd gekocht.
Nadat alle 500 boeken waren ingeladen was het eindelijk tijd om de school te gaan bezoeken. Na een klein kwartiertje rijden kwamen we aan bij de school hier was ook Desta aanwezig de voorzitter van de corporatie er waren ook nog een paar voorzitters van de school aanwezig om alles in ontvangst te nemen.Toen we alle spullen hadden neergezet op tafel waaronder 500 schoolboeken, 5 laptops, schrijf- en reken materiaal was het tijd om het te overhandigen. Inmiddels hadden alle kinderen die op dat moment op school waren zich verzameld; het waren er ongeveer 400, er zitten namelijk bijna 1100 leerlingen op deze school dus dat was een goed gevoel om dit mee te maken. Nadat we aan alle kinderen iets hadden gegeven in de vorm van een lolly, pen of bellenblaas werden we hartelijk bedankt met een groot applaus.

Stempels van de Weekendschool
De kinderen gingen hierna weer verder met de les en voor ons was het tijd om de spullen officieel over te dragen aan de school.
Paul nam het woord en Alias vertaalde alles naar de mensen van Fero ook de kinderen van de Weekendschool in Nederland hadden wat gemaakt voor de kinderen van deze school, namelijk 2 stempeldozen die voorzien waren van een foto van de kinderen die het gemaakt hadden.
Deze werd ook met veel dank in ontvangst genomen, maar de kinderen hadden ook iets voor ons gemaakt dit werd natuurlijk gelijk op de foto gezet. Het was echt super om te zien van dichtbij hoe blij iedereen was!!

Traditionele lunch
Hierna werden we uitgenodigd om met het hele gezelschap een traditionele lunch te hebben als dank. Ze noemde het (inzet) of ook wel fake banana genoemd. Echt lekker was het niet want nadat de zachte brei achter het boomschors was gehaald en was ingewikkeld in bladeren wordt het eerst 2 tot 3 maanden onder de grond gestopt om verder te rijpen waarnaar het dan op traditionele wijze wordt geserveerd.
Nadat we onze handen hadden gewassen werd het tijd om te gaan en zo namen we van iedereen afscheid.
Wat een ervaring dit te kunnen zien en meemaken. Het geeft een goed gevoel dat Peeze en onze andere donateurs dit mooie project mogelijk maken.

Groetjes Roy

• 10 Januari 2014 - 20:14

Sylvia Van Tongeren:

He broer en collega's .
    Leuk om te lezen hoe het allemaal gaat daar.
    En ook leuk dat we foto's er bij zien,
    Nog een dag en dan zit het er weer op. Ik wens jullie allen een goede en veilige reis terug.
    Groetjes je zus.