In gesprek met de koffieplantage - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu In gesprek met de koffieplantage - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

In gesprek met de koffieplantage

Door: Paul van der Hulst

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

10 Januari 2014 | Ethiopië, Hawassa

Vanmorgen vroeg zijn we om 08.00 uur uit hotel Haile Hawassa vertrokken richting koffiegebied. De reis zou ruim een uur duren. Op ons volgende logeeradres, de Aragesh Lodge, stond om 09.30 uur een afspraak gepland met Technoserv, de Amerikaanse NGO die ons project technisch en financieel helemaal begeleid. Met de heer Tsege ( landbouwdeskundige) en twee medewerkers hadden we een afspraak over het verloop van het traject.
Momenteel zijn er 17 droogbedden klaar en de resterende 23 worden nog gebouwd in drie andere Washing stations. Na overleg met de gebruikers is van het oorspronkelijke type afgeweken en hebben ze nu verplaatsbare overkappingen gerealiseerd. Deze kunnen direct na het oogstseizoen droog worden opgeslagen en vele jaren meegaan. Het uiteindelijke resultaat is dat de kwaliteit van de koffie is toegenomen, er meer exporteerbare koffie vanaf komt en dat de arbeiders kunnen werken in de schaduw ipv in de brandende zon. De coöperatie is dusdanig enthousiast dat ze op eigen kracht hier verder in gaat investeren.
Aan Technoserv hebben we de vraag gesteld wat zij vinden hoe we een vervolg kunnen realiseren . Voor hen zijn 4 dingen belangrijk:
- de investering moet een kostenbesparing opleveren
- de kwaliteit van de koffie moet er door verbeteren
- de productiviteit moet er mee omhoog gaan
- de coöperatie moet medeinvesteerder worden van het nieuwe project Op basis van deze uitgangspunten stelt meneer Tsege voor om te investeren in een nieuwe ontpulpingsmachine. Deze voldoet in elk opzicht aan alle criteria. Meest belangrijke is echter dat het waterverbruik dan zou teruglopen van 35 naar 5 liter per kilogram verwerkte koffie. Een ander idee is om een transportbanden te realiseren die de pulp verplaatst.
S'Middags hadden we een gesprek met het bestuur van de coöperatie op de planning staan. Zij zijn erg blij met de hulp die Peeze hen biedt. Het gesprek stond in het teken van onze toekomstige samenwerking. Aan de heer Desta, voorzitter van de coöperatie, werd gevraagd wat hij en zijn 3800 leden voor wensen hadden als vervolg op het beddenproject. Na ruim een uur overleggen met zijn leden kwamen zij met 4 wensen:
- nieuwe ontpulpingsmachine
- nieuwe transportband voor verwerking van pulp
- realiseren van een ondergronds waterreservoir tbv drinkwater
- een bron in een van de washingstations moet gemoderniseerd worden.
Aan het bestuur van de coöperatie is meegedeeld dat er in maart overleg zal plaatsvinden tussen de besturen van de efico en Peeze Foundation waarna er een besluit genomen zal worden. In de tussentijd zal Technoserv de mogelijkheden technisch en financieel uitwerken. Na het vruchtbare overleg zijn we vervolgens naar het mooiste onderkomen van onze reis gegaan: De Aregash Lodge. Middenin de natuur staan daar rietgedekte lodges in een fantastische omgeving. Weliswaar zonder internet vandaar dat dit verslag ook verlaat jullie bereikt.

Groet, Paul van der Hulst

• 10 Januari 2014 - 10:23

Timmo:

Geweldig om te horen dat ons project aanslaat en de boeren blij zijn, dat is precies wat we voor ogen hadden en ons doel is! Top!

Geniet nog van jullie reis en ik kijk uit naar de verhalen.....