De tweede dag in Ethiopië met een overvolle agenda - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu De tweede dag in Ethiopië met een overvolle agenda - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

De tweede dag in Ethiopië met een overvolle agenda

Door: Roy Scheepers

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

06 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag is het maandag de dag voor kerst dat betekent dat er heel veel mensen nog kerstinkopen moeten doen dus het wordt een drukke dag met veel verkeer.
Het is dag 2 van onze bijzondere reis. We zijn vanmorgen om 09.00 uur opgehaald om naar de Coffee board te gaan waar we madam Fantu ontmoeten; zij is het hoofd van van deze organisatie. Alle koffiebonen worden hier getest op kwaliteit. Nadat we het introductieverhaal gehoord hadden van madam Fantu was het tijd om te gaan cuppen. Ze hadden een aantal gewassen koffiesoorten staan en een aantal zongedroogde koffie (naturel) het verschil was duidelijk te proeven.
Ook de geur van de gemalen koffie van de zelfde soort was een groot verschil. Nadat we madam Fantu hadden bedankt gingen we richting het zuiden van Addis Abeba naar Oromia.
Wat je onderweg met al het drukke verkeer wel niet ziet ik kwam ogen te kort iedereen moest nog een kip of geit kopen voor de kerst als de geit gekocht is beland die als die pech heeft gewoon op het dak van de auto.
Eenmaal aangekomen ontmoeten we Tadesse Meskela hij is de General manager van deze Union waar ongeveer 240 corporatie's zijn aangesloten hij gaf ons een rondleiding door zijn fabriek hij vertelde ons dat er ongeveer 8 miljoen kilo koffie per jaar verwerkt wordt ook zagen we een heleboel vrouwen die aan de lopende band zaten. Deze vrouwen haalden de foute koffiebonen uit het systeem.
Ook zagen we dat er koffiebalen met de hand werden gelost. 1 koffiebaal woog ongeveer 62 kg en die werden allemaal stuk voor stuk door een van de medewerkers naar binnen getild.
Na de rondleiding gingen we naar het kantoor van Tadessa hier kregen we een presentatie van hoe het bedrijf en organisatie werkt.
De tijd ging snel en we moesten nog naar het handelscentrum dus we namen ook afscheid van Tadessa.
We reden weer terug naar het centrum van Addis Abeba naar het handelscentrum hier wordt alle koffie verhandeld.
Het was inmiddels al bijna 5 uur en we hadden nog niets gegeten vanaf vanmorgen dus name we onderweg nog een snelle lunch (niet dus) het was meer als we dachten en voor de avond zal het alleen nog maar een drankje worden.
Ik ben hier pas 2 dagen maar het heeft al persoonlijk een diepe indruk op mij gemaakt.

Groetjes Roy Scheepers.

• 06 Januari 2014 - 18:53

Christel:

Heb net het verslag en de foto's van Roy gelezen en gezien. Wat een herkenning, alles komt weer naar boven. Ik wens jullie heel veel plezier, neem alles goed in je op, het is een ervaring om nooit te vergeten.

• 06 Januari 2014 - 21:18

Timmo:

Zeker weten als je er een keer geweest bent. Blijft heel bijzonder en mooi en ik geniet er zelf steeds weer van als andere collega's diezelfde ervaring opdoen en delen. De groep wordt snel groter......

• 06 Januari 2014 - 21:41

Evelien Jansen:

Jongen geniet ervan. Ik hoop dat dit jullie nog heel lang zal bijblijven. Jacco heeft het er nu nog over. Verder nog heel veel plezier.

Groetjes Jacco, Evelien en Danique.

• 06 Januari 2014 - 21:48

Michael:

Hè Roy (en collega's) , indrukwekkend wat jullie meemaken....
    Ook leuk om jullie verslagen te lezen.
    Wens jullie veel plezier.

Gr. Je zwager

• 06 Januari 2014 - 22:17

Sylvia Van Tongeren:

He broer
    Super om het allemaal zo te lezen,is het echt daar kerst?
    Wens jullie daar nog veel plezier.groetjes je zus.

• 07 Januari 2014 - 07:55

Djekelyne:

He schat , heel indrukwekkend om te lezen en te horen wat je allemaal mee mag maken , we missen je hier allemaal !!! Ik wens je nog veel plezier en geniet vooral, dikke kus van ons we houden van jou XXX

• 07 Januari 2014 - 16:29

Monique:

Hallo Remko en collega's,

Leuk om jullie verslagen te lezen!
    Heel veel indrukken komen op jullie af deze week!
    Fijne kerst in Ethiopië, ook bijzonder om dat daar mee te maken!
    Nog een fijne en leerzame week!

Groeten van Monique