1e dag Ethiopiëreis - Reisverslagen van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu 1e dag Ethiopiëreis - Reisverslagen van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

1e dag Ethiopiëreis

Afgelopen zaterdag zijn we vertrokken om 15.30 uur vanuit Peeze waarna wij om 18.30 uur op het vliegveld in Frankfurt aankwamen.
Allemaal ruim op tijd gezien wij om 21.35 uur zouden vliegen naar Addis Ababa.Na een lekkere Duitse maaltijd het vliegtuig in gestapt waarna wij zondag om 6.30 uur plaatselijke tijd zijn geland in Addis.

Uiteindelijk waren wij om 9.00 uur in ons Hotel. Hier was onze vriend waarmee Paul vorig jaar ook te maken had gehad. Hij gaat de eerste twee dagen ons helemaal begeleiden. Volledige programma voor de hele week doorgesproken en hij komt om 13.00 uur weer terug. Allemaal slecht geslapen maar het leek ons niet goed om eerst te gaan liggen anders knap je helemaal af.

Wij zijn vanuit het Hotel gewandeld naar een kerk waar heel veel mensen op de been waren (plein en straten vol ) allemaal gekleed in het wit en hun zondaggebed aan het doen waren voor de kerk want die was vol.Lopend rond de kerk werden wij meteen ook geconfronteerd met de armoede in het land.Veel mensen op straat die iets willen verkopen en bedelen, mensen die op straat liggen en er erg slecht uitzien.
Je bent erop ingesteld van te voren maar het komt toch altijd weer binnen.
Wij moesten om 13.00 uur terug zijn voor een rondrit door de stad en omgeving en werden door een busje met chauffeur opgehaald en rondgereden. Eerste stop was meteen een lunch op Ethiopische wijze, dit zag er bekend uit zoals wij vorig jaar op foto's hadden gezien. Geen bord en bestek en je pakt met een soort pannenkoekjes het eten van de schaal die in het midden van de tafel staat gevuld met veel groenten en vlees. Uiteraard afgesloten met koffie op speciale wijze geserveerd.
Daarna rondrit vervolgt door de stad en twee kerken buiten de stad bezocht.
Veel mensen die op de been zijn langs de kant van de weg met kraampjes, kleine winkeltjes of op een kleedje of je gewoon aanspreken om iets te kopen.
Kleine huisjes die uit elkaar vallen waar mensen in en omheen leven.
In de avond zijn wij naar een restaurant geweest waar wederom op Ethiopische wijze het eten en de koffie werd geserveerd maar nu ook met echte muziek en dans uit het land.
Een eerste dag om het land, de mensen en de hoofdstad een beetje te leren kennen waarna wij morgen echt met de koffie aan de slag gaan. Ik verheug me er op.

Gr. Paul, Luciano, Roy en Remko

De foto's houden jullie tegoed van in ieder geval vandaag.