Geinspireerd naar huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Geinspireerd naar huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Geinspireerd naar huis

Door: Mirjam Grooten

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

07 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

6 december 2013 | Door: Mirjam Groten
11 0 Addis Abeba, Ethiopië
aA Geinspireerd naar huis
Deze reis heeft op mij ook heel veel indruk gemaakt. In Nederland zijn we al meer dan een jaar bezig met dit klimaatneutrale koffie project en de lancering van het eerste pak van Peeze, tijdens het 25-jarig jubileum van Stichting Max Havelaar, was voor mij al een enorm hoogtepunt. De koffieboeren ontmoeten en zien dat hun oogst gevaar loopt door klimaatverandering en ontbossing geeft echter een veel diepere betekenis aan alles. Ethiopiers zijn trotse mensen die met veel toewijding hun koffie verbouwen. Maar een tekort aan geld en kennis zorgt ervoor dat ze niet de noodzakelijk investeringen kunnen doen waarmee ze zichzelf kunnen ontwikkelen.
Het cookstove (kooktoestel) project heeft als doel dat de vrouwen minder hout hoeven te halen en gebruiken om te koken. Dit levert extra tijd op voor andere activiteiten en zorgt ook nog eens voor 80% minder schadelijke rook in huis. Een simpele oplossing van een paar euro. Zelf dragen ze 50% bij, zodat ze ook de waarde ervan ervaren.

Na 4 dagen ben ik moe, maar voldaan. Het was een druk en intensief reisschema, maar we hebben er alles uit gehaald. Er is een hechte groep ontstaan die allen, net als ik, het belang van Fairtrade en dit project nog meer inzien. Ik hoop dat dit zal resulteren in een groep ambassadeurs voor Fairtrade en de koffieboeren in Ethiopie, waarmee we gezamenlijk ons gaan inzetten voor extra volume in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Ik wil Peeze bedanken dat ze als eerste met ons dit avontuur van klimaatneutrale koffie zijn aangegaan. Gezamenlijk gaan we het verhaal in Nederland verder uitrollen en onder de aandacht brengen bij alle bedrijven en horeca. Albert en ik hebben daar deze week al intensief over gesproken. Ramon en Bart Jan waren ook goede brainstorm partners daarbij. Mannen, bedankt! Ook voor alle gezelligheid en lol. Gas op de lolly, zou ik zeggen.
Reageren