Fantastische indrukwekkende reis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Fantastische indrukwekkende reis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Fantastische indrukwekkende reis

Door: Bart-Jan Hallers

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

05 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Allereerst wil ik graag Peeze en Max Havelaar bedanken voor deze fantastische reis. Graag wil ze ik ze nog meer bedanken voor het starten van het project en de enorme bijdrage die ze leveren aan de verbetering van de leefomstandigheden van de koffieboeren. Het idee om als koffiebrander co2 neutraal te produceren om zo een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefomstandigheden door onder andere nieuwe kooktoestellen gedeeltelijk ter beschikking te stellen en de toekomst voor koffie veilig te stellen door hiermee houtkap en co2 uitstoot te verminderen. Echt briljant!
Met eigen ogen heb ik moeten zien hoe een weduwe in de rook stond te koken in een donkere ruimte wat bedoeld is als keuken. Iets wat wij als ondraagelijk zien en niet als mogelijk achten. Hier wel. Wij hebben gekeken hoe de nieuwe kooktoestellen werken en ervaren wat een verbetering deze zijn. Deze kooktoestellen kosten 350 birr. De koffieboer betaalt 150 Birr (6 euro) en max Havelaar vult de rest aan dus in totaal 200 Birr. Een super goed gevoel dus om als klant van Peeze doormiddel van een bijdrage per kilo koffie bij te kunnen dragen aan verbetering van leefomstandigheden en toekomst van de koffieboeren en de toekomst van koffie.

• 05 December 2013 - 20:27

Paul Van Der Hulst:

Beste Bart-Jan,
    Graag gedaan. Het is goed dat je met eigen ogen hebt gezien wat er allemaal bij koffie komt kijken. Om die reden wilden we ook graag twee van onze bijzondere relaties meenemen want van een afstand kijk je er toch anders tegenaan. Begin januari gaan we met een selecte groep naar Ethiopie omdat we vinden dat alle medewerkers van Peeze hetzelfde gevoel moeten krijgen als jij, Ramon en Albert. Pas dan kun je iedere (potentiele) klant het juiste verhaal overbrengen.
    Groet en nog een mooie laatste dag morgen.
    Paul van der Hulst