Bezoek Washing Stations - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Bezoek Washing Stations - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Bezoek Washing Stations

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

13 December 2012 | Ethiopië, Hawassa

Washing stations
Vanmorgen 06.00 uur opstaan (04.00 uur ned tijd) snel ontbijten want om 07.15 zouden de chauffeurs klaarstaan. Alleen Katrien van Efico moest nog even een rekeningetje betalen. Na 40 minuten wachten konden we eindelijk weg. Ja, ook dat is Ethiopie . Een aantal mensen waaronder ik. (Paul)zitten aan de pillen en dat zijn dan niet alleen de dagelijkse voor malaria. En dan te bedenken dat we vandaag weer zo'n 5 uren moeten 'hobbelen' in onze auto.
De partner van Efico in ethiopie, de heer Abduraman, heeft een eigen washingstation die gerund wordt door zijn broer.
De koffieboeren brengen 's middags hun geoogste koffie naar de markt en verkopen dat daar. ' s avonds wordt die koffie gepulpd in het washing station. Daarna vindt het fermentatieproces plaats wat ca. 26 uren duurt. Dit proces welke uitsluitend wordt toegepast voor gewassen koffie, duurt niet bij elk station even lang. Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid net als de koffiebranders in Nederland die ook hun eigen manier van branden hebben. Na het wassen bevat de koffie meer dan 50% vocht. Vervolgens wordt de natte koffie op droogbedden gelegd waarna het ca 10 dagen duur voordat de koffie de juiste droogte heeft bereikt. De juistheid wordt mathematisch vastgesteld middels een vochtmeter. Boeren nemen de koffie tussen de tanden en beoordelen dan of de koffie goed is. Voor de goede orde; de koffie zit dan nog in zijn pergamino. Dat is een schilletje, lichtbruin van kleur, dat om de groene boon zit. Vervolgens wordt de koffie in zakken verpakt en naar de koffieboard gebracht ter beoordeling van kwaliteit. Als dat gebeurd is gaat de koffie naar een zgn drymill waar de pergamino eraf gehaald wordt
Naast het werk hebben we ons ook goed laten informeren over het leven op de plantage. Vandaag en morgen proberen we koffie te plukken en de verschillende stappen in het proces zelf te ervaren. Zo hebben Jacco en ik vandaag een mand met gedroogde koffie naar een bovengelegen droogbed gebracht. Dat was een hele klim en we waren dan ook kapot. We zijn natuurlijk niet gewend aan de hoogte, ook de klim naar boven was zwaar. Je voelt dan een beetje wat deze mensen allemaal moeten doen voor US$ 1,- per dag. Een mooi land maar blij dat ik in Nederland woon....
Nog voor het avondeten hebben we in het donker gekeken naar het verwerken van de bonen bij het washing station van de Fero cooperatie . 'S avonds wordt de koffie op de markt ingezameld door de cooperatie en naar het station gebracht waar het ontpulpd wordt. De overwegend rode bonen zijn zwaarder dan de slechtere groene bonen en zo worden ze tijdens het wassen gescheiden. Boeren krijgen voor rode bessen een betere prijs dan groene (floaters).

• 13 December 2012 - 19:07

Evelien:

Mooi verslag lees het iedere keer met veel belangstelling. En wat lees ik nou. Kan Jacco ook nog echt werken! Haha.

Groetjes van Evelien en Danique

• 13 December 2012 - 20:45

Timmo:

Mooi dat jullie het verwerkingsproces en de oogst in werking zien.... Dat is natuurlijk het echte werk!

Ik leef met jullie mee....

gr. Timmo