Bezoek Ferro - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Bezoek Ferro - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Bezoek Ferro

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

13 December 2012 | Ethiopië, Hawassa

Afgelopen nacht hebben we doorgebracht in de Aragash lodge. De traditioneel gebouwde hutten bestaan voornamelijk uit riet. Zittend bij het kampvuur waren op zo'n 20 meter afstand hyena's te zien. Een spannende ervaring.
We werden geadviseerd om mee te gaan met de tour van 06.00 uur 's morgens om de hyena's en verschillende apen populaties te bekijken. Er was een kleine tour van een half uur die om 08.00 uur begon. Omdat we allemaal erg moe waren en sommige last hadden van buikkrampen, kozen uiteindelijk Jean, Jacco en ik voor het laatste. Ze verbouwden daar alles zelf. Groenten maar ook bananen, papaya's, aardbeien en zelfs hun eigen koffie die ze exclusief gebruikten voor de gasten van de lodge. In deze tuinen waren constant 3 bewakers om ervoor te zorgen dat niet alles door de apen werd opgegeten.
Om 09.00 uur stond een bezoek aan de Fero cooperatie gepland. De Peeze Foundation financiert een project van 3 typen droogbedden om te onderzoeken met welk materiaal de meest duurzame oplossing gevonden kan worden die ook nog eens het beste resultaat geeft op het gebied van kwaliteit. Tijdens een bespreking met de chairman en enkele leden van de cooperatie bleek dat het overdekte exemplaar de voorkeur genoot op basis van beton en hout. Als bonen na het wassen te lang in de hete zon liggen, kan de pergamino openscheuren. Hierdoor ontstaat een mindere kwaliteit koffie. Het overkappen van de droogbedden met plastic zorgt voor een gelijkmatigere manier van drogen waardoor we geen scheuren ontstaan. Resultaat is een gemiddeld hogere kwaliteit zodat ze een betere prijs krijgen. Na de officiële ceremonie hebben we de shirts uitgedeeld. Voordat we zover waren is er wel drie kwartier over gediscussieerd hoe deze te verdelen. Uiteindelijk hebben we het overgelaten aan de chairman die voorstelde om de shirts gelijk te verdelen over de 5 onderdelen van de cooperatie. Zelf hebben we ca 10 shirts mogen uitdelen. Hiervoor werden 10 kinderen geselecteerd uit ongeveer 100. Als we het niet zo gedaan zouden hebben, zou er absolute oorlog zijn uitgebroken. De pennen en overige zaken hebben we naar een nabijgelegen school gebracht. Het schoolhoofd bedankt alle medewerkers van Peeze voor de enorme hoeveelheid pennen. Aan het einde van de dag zijn we nog bij een koffieboer langs geweest en Christel, Jacco en ik hebben zelf ervaren wat het plukken van koffie inhoudt. Tsjonge wat een werk .....

• 13 December 2012 - 19:13

Evelien:

Ook dit reisverslagen weer met veel belangstelling gelezen. En erg leuk en fijn dat de pennen en shirts met zoveel dankbaarheid in ontvangst zijn genomen. Ookmie het erg leuk voor jullie om de koffie zelf te plukken. Lijkt me een hele ervaring.

Vanavond weer lekker slapen. Morgen zal het wel weer vroeg dag zijn.

Groetjes Evelien en Danique

• 13 December 2012 - 20:51

Timmo:

Je ziet dat je in Erthiopië moet denken vanuit de cultuur en gebruiken in dat land. Het vooraf bedachte plan met de shirtjes kan in Nederland wel, maar daar niet. Het veroorzaakt eerder een probleem en ruzie dan dat het goed doet. Hierarchie is in landen als Ethiopie nog belangrijk en daar zul je in mee moeten... het is even wennen, maar na enkele ervaringen gaat het vanzelf :-)

De intentie is super en wordt uiteindelijk zeer gewaardeerd!

Leuk om allemaal te lezen en te zien.

goede reis nog, Timmo

• 13 December 2012 - 20:54

Timmo:

Hé mannen, maken jullie ook foto's met Christel erop ??? Ik heb er nog niet gezien.

• 14 December 2012 - 21:13

Alex En Gerda:

Hallo luitjes
    we vinden het fijn dat jullie genieten en zelfs de bonen geplukt hebben
    waar Peeze de koffie van brand.Wij wensen jullie een goede terugreis.

Groeten Alex en Gerda Stel

• 15 December 2012 - 19:15

Rob:

Ha Paul,
    Mooie foto's. We gaan thuis de hele serie graag bekijken. Ik begrijp dat je de plannen met de shirts moest bijstellen. Goede reis naar huis (met trui bij de hand).

Groeten van Rob en Lucy