Op weg naar Awassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Op weg naar Awassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Op weg naar Awassa

Door: Paul/Christel

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

11 December 2012 | Ethiopië, Hawassa

Autorit naar Awassa
Vanmorgen zijn we in 2 Landrovers vertrokken richting het zuiden en verlaten Addis Abeba. Het verkeer is een chaos en overstekende mensen worden hier niet gerespecteerd. Het rijden van een auto is hier extreem duur. Er rust een importheffing van 100% van de waarde van de auto. Omgerekend kost een liter diesel hier € 1,- ; voor een gemiddelde Ethiopiër niet te betalen. De regering neemt deze maatregelen om autorijden te ontmoedigen. De bevolking neemt elk jaar 6-7% toe en vanaf de 2e wereldoorlog is de totale populatie van 16 naar 90 miljoen gegroeid. En dan te bedenken dat Ethiopië tot de 10'armste landen ter wereld hoort. Een mega uitdaging voor de regering.
Even een persoonlijke ervaring (paul): Afgelopen zondag hebben we een aantal interessante kerken bezocht in de heuvels van Addis. Bij iedere bezienswaardigheid wemelt het van de gehandicapten, zielige kinderen en straat-straatarme mensen. Als je zo veel ellende ziet en deze menen vragen je om een aalmoes kun je niet de andere kant op kijken. Ik heb dus 100 Birr gewisseld voor 10 briefjes van 10 ( waarde ca € 0,20). In de buurt van de auto heb ik de echt zielige gevallen iets gegeven. Voor ik het wist stonden er binnen een mum van tijd 100 mensen om me heen te schreeuwen, duwen en aan elkaars haren te trekken. Ik voelde me in een keer zo bedreigd en dat zag onze chauffeur Daniel. Ook een bewaker van de kerk kwam snel aanlopen en dreigde die arme mensen met een stok te slaan. Ik ben snel weer in de auto gaan zitten, had tranen in mijn ogen van deze emotionele ervaringen. Het weerspiegelt even hoe de situatie in Ethiopië is.
Nu we weten hoe het werkt hebben we gisteravond tijdens een wandeling door Addis contact gezocht met de plaatselijke bevolking een waar kan ons "steentje" bijgedragen. Het is een bijzondere ervaring die fijn is te delen met z'n drieën.
De reis vandaag is een ervaring op zich, het vee dat iedere keer denkt dat het gras groener is aan de overkant loopt van links naar rechts. We hebben de chauffeur een aantal keren schreeuwend laten weten ze niet dood te rijden. Wat hij uiteraard niet deed. Het levert wel hilarische momenten op. Het landschap is afwisselend, van vlak en dor tot groen met prachtige bomen en bergen. Onderweg hebben we ook al een aantal pennen, lolly's en potloden uitgedeeld.
Zijn nu aangekomen in ons hotel in Awassa. Wat was het weer een geweldige dag.

• 11 December 2012 - 14:27

Jan Liemburg:

We leven op dezelfde planeet maar er is wel een wereld van verschil
    Ben jaloers dat jullie dit mogen meemaken, toch maar eens uitrekenenen waneer ik mee mag

gr

Jan

• 11 December 2012 - 14:35

Timmo:

Wat een ervaring! Dit is precies de reden, waarom ik vind dat iedereen dit een keer moet meemaken om te beseffen hoe goed we het hebben in Nederland, zelfs in deze voor ons relatief moeilijke tijd. Het staat niet in verhouding met de problemen in een groot deel van de wereld.

Als je de kinderen en arme mensen ziet heb je de neiging om iets te geven. Ons werd het echt afgeraden om te voorkomen wat jullie nu overkwam. Het helpt niet en veroorzaakt onderling zelfs conflicten..... Hoe tegenstrijdig dat ook voelt.

Laat het over je heen komen en beleef deze zeer bijzondere reis intens...

Veel plezier morgen op de koffieplantages en geniet van de mooie lodge (zonder wifi....) en kijk uit voor de hyena's :-)

Groetjes, Timmo

• 11 December 2012 - 16:15

Michelle:

Wel een zielig verhaal, maar mooi om mee te maken. Ik zei het je al voordat je wegging. Geef je 1 iemand, dan krijg je meerdere mensen op je af.. Zielig om die mensen niets te geven, maar helaas kun je niet veel meer doen.

Vriendin van mij die naar Ethiopie ging mocht ook juist niets geven. Als 1 iemand heeft, en iemand komt erachter, kan diegene ook nog in elkaar geslagen worden ook... Omdat ze weten dat diegene geld/materiaal bezit.

Veel plezier verder

• 11 December 2012 - 16:51

Astrid:

En wij dachten dat de mensen in de binnenlanden van Sri Lanka arm waren. Ik denk dat Ethiopië vele malen armer is en ik ben blij dat jullie aardig wat spulletjes hebben meegenomen om aan de kinderen te geven, hopelijk zonder al te veel problemen.

Veel plezier, Astrid

• 11 December 2012 - 19:16

Hans Van Der Woude:

Vandaag kreeg de bestuursvoorzitter van DE 7 miljoen euro omdat hij onvoldoende gepresteerd heeft.Vandaag kregen 3 woonwagenbewoners 1 miljoen euro omdat ze een stukje op moeten schuiven.We zijn rijk,maar dat lijkt vergeten,staat boven een foto in de krant van iemand die zojuist zijn nieuwe auto bekijkt.
    Gelukkig knokken we bij Peeze al meer dan 30 jaar voor een eerlijke prijs voor de ruwe koffie en kunnen Christel en Jacco die zich samen al meer dan 55 jaar hebben ingezet voor dit doel,ook zien wat de resultaten zijn van deze visie
    Goede reis en behouden thuiskomst,
    Gr. Hans

• 11 December 2012 - 19:20

Evelien:

Het is niet te geloven wat jullie allemaal meemaken. Ik heb verhaal van zondag al van Jacco gehoord en ben daar wel erg van geschrokken. Blijkt tocht hoe arm dit land is. Gisteren was ik weer een beetje gerustgesteld toesnij vertelde over het koffieproven en zo.

Kimkiel weer uit naar jullie volgende verslag. Slaap lekker allemaal en veel plezier morgen.

Groetjes Evelien en Danique

• 12 December 2012 - 10:03

Janneke :

Hallo collega's,
    Volgens mij moeten jullie nu ook al het verschil gaan merken tussen de stad en het plattenland.
    Althans ik vond het verschil erg groot, hele andere mentaliteit zoals dat natuurlijk in NL ook is.
    Ik herbeleef mijn reis door jullie verhalen en foto's. Heel leuk om te lezen allemaal.
    Paul, wat naar voor je dat je dit hebt meegemaakt. Even een kleine waarschuwing pas ook op met de pennen en spullen voor de kinderen, Timmo en ik hadden om de reden dat wij bang waren voor ruzie besloten om de pennen aan de cooperatie te geven. Als je er als blanke rijke aankomt in het gebied staan er opeens honderden kinderen om je heen namelijk... zeker als er wat te halen valt!
    Geniet nog van de mooie reis.
    Groetjes Janneke

• 12 December 2012 - 10:59

Jenny:

Wat een ervaring zeg! Bijzonder om te lezen.

Kunnen jullie overigens ook wat kleine filmpjes maken? en naar mij mailen?
    Dan plaats ik ze op onze Synergypagina en FB...

gr,

Jenny

• 12 December 2012 - 21:54

Timmo:

Mooie reacties allemaal. Helaas vandaag en morgen geen berichtjes uit Ethiopië, omdat ze in een lodge zitten waar geen wifi is.....

Mooie woorden ook van Hans van der Woude, waaruit blijkt dat zijn visie is voortgezet. Het blijkt nu al een goed besluit om de komende jaren alle medewerkers van Peeze (o.b.v. dienstjaren) zelf te laten kennismaken met de oorsprong van koffie. Dit is pas echt waarde toevoegen!

Ik kan niet wachten om alle verhalen te horen.....
    Timmo