Bezoek coffeeboard en E.C.X - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Bezoek coffeeboard en E.C.X - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Bezoek coffeeboard en E.C.X

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

10 December 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De nacht van zondag op maandag is gelukkig een lange nacht geweest waar we de nodige uren slaap hebben kunnen inhalen die we tijdens de vliegreis tekort gekomen waren. Het ontbijt 's morgens is eenvoudig. Je hebt de keuze uit cornflakes, pannenkoeken of een omelet. Daarnaast lekkere versgeperste jus, koffie of thee. Het hotel is eenvoudig en voorzien van prima bedden.
Vandaag zijn we naar de koffieboard geweest, de plaats waar alle koffie wordt gekeurd en beoordeeld. Onze gastheer is Elias die 25 jaar voor de board heeft gewerkt. Iemand met heel veel koffiekennis en een uitstekende cupper. Momenteel is Elias werkzaam voor Guru. Dat is een onderneming die gedeeltelijk van Efico is en de vergunning bezit om koffie te mogen exporteren. Efico heeft samen met de heer Abdurahman hiervoor een bedrijf opgericht die in alle Ethiopische koffie die we bij Peeze kopen, bemiddeld.
Biij de coffeeboard stonden er zo'n 12 verschillende koffiesoorten opgesteld voor een proeverij,onderverdeeld in ongewassen en gewassen. De ongewassen smaakten minder acide (zuur) dan de gewassen koffie die we normaal kopen. Zo hebben we Djimma, Sidamo, Limu, Teppi, Bebeka, Lekempti , Djimmah, Harrar en natuurlijk onze vertrouwde Yirgacheffe geproefd onder leiding van mw.Fantu. Bij de coffeeboard worden de koffies beoordeeld op kleur, grootte, vochtigheid, kleur en natuurlijk smaak. Achter het gebouw van de board is een enorme hal die dienst doet als opslag en mill. Koffie wordt ontdaan van de pergamino, wederom gesorteerd en verpakt in 60 kg juten zakken. Daarna wordt alles met de hand op vrachtwagens geladen. Pffff als je de werkomstandigheden meemaakt mogen we blij zijn dat we in Nederland werken en wonen.
'S middags zijn we naar de ECX ( ethiopian commodities exchange) geweest. Hier worden allerlei commodities waaronder koffie verhandeld. De kopers hebben een beige jas aan en de verkopers een groene . Zodra de beurs opent is het een druk gepraat en soms zie je dat ze een zgn high five geven, ten teken dat ze een deal gesloten hebben.
Zowel Christel, Jacco als ik vinden het nu al een indrukwekkende reis met vele indrukken die we nauwelijks kunnen tonen middels de foto's die we maken. Ondanks de armoede is de bevolking erg vriendelijk en behulpzaam. Ons is voorspeld dat we het allermooiste nog gaan zien als we bij de plantages komen. De spullen die we meegenomen hebben bewaren we voornamelijk als we bij ons project aankomen. We kunnen niet wachten totdat we daar zijn. Morgen gaan we op weg met een 4x 4 auto naar de Yergacheffe regio. Jullie horen weer van ons.
Christel, Jacco en Paul

• 10 December 2012 - 20:19

Evelien Jansen:

Hallo,

Heel,interessant om te lezen wat jullie daar allemaal beleven. En ook heel,leuk dat de bevolking zo behulpzaam is. We willen jullie nog een fijne nachtrust toewensen en hopen datbjullie weer een interessante dag morgen hebben. Ben benieuwd om jullie verslag weer te lezen.

Groetjes Evelien en Danique

• 10 December 2012 - 21:41

Wendy Van De Kamp:

Ik wil ook zien, voelen, proeven, de bevolking ontmoeten en de gezichtjes van die kindjes zien. Geniet er met volle teugen van met z,n allen.

Groetjes,
    Wendy