Geland in Nederland - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Geland in Nederland - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Geland in Nederland

Door: Pauline de Visser

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

09 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Betere kansen voor Ethiopische koffieboerinnen
Wat was het goed afgelopen week onze reis in Ethiopië! Met mijn hoofd nog vol indrukken kijk ik terug
op een bijzondere week. Wat me het meest is bij gebleven is hoe hard de vrouwen moeten werken
in Ethiopië. Waar ik in Nederland volop kansen krijg om mijzelf te ontwikkelen en het leven door allerlei
technieken zoveel makkelijker is geworden, geldt dat voor veel vrouwen in Ethiopië nog zeker niet.
Urenlang hout sprokkelen om het eten te kunnen koken. Deze houtstapels op haar rug de heuvels op
sjouwen en dan nog lang in een kookhut vol met rook staan waar zij en ook haar kinderen longziektes
van krijgen. Dit zien en denkend aan hoe makkelijk ik thuis zelf de gaspit aan kan steken om
te koken, voelt niet eerlijk.

Gelukkig heb ik met eigen ogen kunnen zien dat er echt een alternatief is. De cookstoof die nu al voor een deel van
de huishoudens van de Fairtrade koffieboeren beschikbaar is, en straks hopelijk nog voor veel meer andere,
gaat levens van deze vrouwen echt veranderen. In plaats van koken op houtvuur onder drie stenen,
kan er nu gekookt worden met houtbesparende kooktoestellen (wel 70% minder hout nodig)en die bijna
geen rook geven. Dit scheelt heel veel gekapte bomen, sprokkeltijd, gesjouw en oog- en longziektes
voor deze vrouwen en kinderen.

Zou het niet fantastisch zijn als elk huishouden in Ethiopië wat nog op houtvuur met 3 stenen kookt, zo’n cookstoof
aan kan schaffen? Het kan heel simpel: door je “gewone” bakkie koffie te vervangen door een bakkie
klimaatneutrale Fairtrade gecertificeerde koffie. Proost. Op de gezondheid van de Ethiopische koffie boerin!