Trip naar Awassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Trip naar Awassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Trip naar Awassa

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

07 Augustus 2012 | Ethiopië, Hawassa

Vandaag een mooie, zonnige dag met 22 graden. Oeps, we waren ingesteld op een week regen en ik heb dus 3 regenjassen en truien mee. Veel te warm nu.... Voor de komende dagen is droog weer belangrijk om dieper het  binnenland in te kunnen gaan met onze 4X4 Landcruiser met driver en 2 reservebanden op het dak. Wordt dus nog spannend...

Na het ochtendbezoek aan een mega koffiewarehouse, waar alle exportkoffie langs gaat, rijden we het binnenland in. Na de drukke stad een verademing in echt afrikaans landschap. Nu geen woestijn, maar groene vlaktes, bomen, meren, dorpjes met karakteristieke huisjes en vrolijke mensen. We zitten op een plateau van ca. 2000 meter met om ons heen bergen tot 4000 meter. Na het regenseizoen is het hier dor, droog en stoffig.

Reisdoel is Awassa aan een meer. Vanwaaruit we morgen  vertrekken naar de Fero cooperatie en twee dagen heel veel gaan zien. Natuurlijk niet de oogstperiode, want die begint pas over een paar maanden. We zitten nu tussen de oogstperiodes in en ik  ben benieuwd  in welk stadium de koffiestruik zich nu bevindt.

's middags traditioneel gegeten, heerlijk. Daarna een 5 uur durende trip met de auto over een supergoede weg (dank aan de chinezen) door een mooie omgeving.

Vanavond aangekomen in prachtige Haile resort, van de wereldberoemde marathonloper Haile Gebre Selassai! Geweldige lokatie aan het meer en van alle luxe voorzien, voor heel vriendelijke prijzen.....
We verblijven hier blijkt nu 2dagen ( volgens afrikaanse traditie wijzigt een planning nog wel eens...) om naar de plantages en nog veel meer koffie te gaan.... En gelukkig is ook hier de wifi super, dus meer info volgt snel!

Timmo

• 08 Augustus 2012 - 07:57

Paul:

Probeer je mij met dit reisverslag nu al gek te maken voor mijn trip over een paar maanden ?