Van boer tot schip in Ethiopië - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Van boer tot schip in Ethiopië - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Van boer tot schip in Ethiopië

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

07 Augustus 2012 | Ethiopië, Hawassa

Ik zal jullie eens proberen uit te leggen wat de koffie voor reis maakt voordat het bij ons aankomt. Er zijn drie logistieke stromingen, conventionele koffie, keurmerk koffie en specialty's.
Boeren zijn hier vaak kleine familiebedrijfjes, een huis met een paar hectare koffie. De boeren plukken de bessen en brengen deze naar de "local market" waar washing stations de bessen kopen. Boer kan kiezen welke bv die de beste prijs geeft. De washing stations processende koffie natural of washed. Na anderhalve maand is de groene koffie in parchements klaar voor verkoop op de ECX, dit is het overkoepelende veilinghuis. Washing stations (sellers) and exporters (buyers) komen hier samen om op handje klap wijze handel met elkaar te doen.  Overigens keurt de ECX eerst de aangeboden koffie om te bepalen voor welke kwaliteit het verkocht mag worden.
De opkoper haalt de koffie op en gaat deze verder schoonmaken, parchements eraf, op grootte, kleur en gewicht sorteren...daarna wordt het afgevuld in juten zakken en op de vrachtwagen gezet richting Djibouti haven in Eritrea. Voordat dit kan moet de koffie door een quality control die door overheidsingrijpen georganiseerd.
Vijf cuppers testen dagelijks een heleboel partijen en checken of de koffie wel voldoet aan de kwaliteit waarvoor hij wordt verkocht.bijeen go gaat de vrachtwagen rijden. 900 km richting haven, waar de koffie in container ers wordt gedaan en verscheept richting ons.
In deze schakel zitten nog heel wat problemen. De haven is eigenlijk te klein voor de hoeveelheid die verscheept moet worden. Hierdoor ku men vrachtwagens soms wel 20 dagen in de woestijn moeten wachten voordat ze de haven in kunnen. Mind you wat dit doet met de mooie kwaliteit van onze koffie (koffie in 50 graden...)
Patrick heeft ervoor gezorgd dat Efico een eigen opslag heeft gekregen in de haven, waardoor de koffie beschut kan worden opgeslagen, maar de mensen ter plekke regelen ook sneller de uitvoerpapieren waardoor de koffie zo snel mogelijk richting Zeebrugge kan.
Ook voor Efico staat kwaliteit voorop, in alles.
Gecertificeerde koffie maakt een kets andere route, de ze gaat niet via de ECX, maar kan door exporters rechtstreeks bij de coöperatie gekocht worden. Wel moet deze koffie de laatste quality check door en naar dezelfde haven!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden voor jullie, ik heb er twee dagen over gedaan en heel veel gesprekken gevoerd om het echt te begrijpen. Maar dan hebben jullie een beetje een idee van de keten.
Er zijn nog heel wat problematieken waar we ale dagen druk over praten en ons ook soms over verbazen. genoeg denkwerk!
Groetjes Janneke

• 08 Augustus 2012 - 09:45

Jenny:

Hoi Janneke,

Super interessant deze info. Dit stukje van de keten vertellen wij altijd in een paar woorden....
    nu kunnen we ons verhaal uitbreiden...

We blijven jullie volgen!

groetjes,

Jenny