Coöperatie Fero - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Coöperatie Fero - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Coöperatie Fero

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

10 Augustus 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De afgelopen dagen zijn we echt in het koffiegebied geweest en hebben we veel mensen ontmoet en kennisgemaakt met de coöperatie die wij gaan ondersteunen met de Peeze Foundation.
De coöperatie is opgericht in 1975 met 53 members, de boeren teelden allemaal koffie. Nu telt de coöperatie 4032 members, de boeren telen  koffie, maïs, bananen. Het gebied van de coöperatie is verdeeld 5 gebieden. De gemiddelde grootte van een koffieplantage is 0,5ha. Een gemiddeld gezin heeft 4 kinderen.
De coöperatie groeit elk jaar, boeren sluiten zich graag aan omdat er goed leiderschap is en de coöp. een goede divident uitbetaald aan de boeren als de prijs door de goede kwaliteit stijgt. de coöperatie heeft daarnaast een aantal services voor de boeren,  zoals een rentevrije lening buiten het seizoen als ze krap zitten met geld. Gratis vervoer naar hospitaal of dokter mocht dit nodig zijn, ondersteuning aan de 5 plaatselijke scholen, training voor de boeren voor oa kwaliteitsverhoging van hun productie.

Kortom het is een goed georganiseerde coöperatie die gaat voor kwaliteit en goed is voor de gemeenschap. Geld om te investeren heeft de coöperatie wel, maar de kennis ontbreekt om echt grote stappen te maken. En daar komen dus onze foundations om de hoek kijken. Kennis is juist iets wat wij ze kunnen bieden.
Zo beginnen we met de droogbedden. In september worden deze gebouwd, drie verschillende een houtconstructie, een bamboeconstructie en een overdekte constructie. Zo kan de coöperatie dit jaar testen welk bed het beste bij hun en het klimaat past. De kennis van de Efico Foundation is gebruikt om kennis van andere landen hiernaartoe te halen. Katrien had allerlei foto's verzameld om de constructies aan de beslissers van de coöp. te laten zien, een slimme zet want ze waren gelijk overtuigd en hun ogen begonnen te glunderen!

Ellias reist ook met ons mee, hij is een ethiopier en werkt voor Efico als quality manager in dit land. Zonder hem waren we nergens, de mensen van de coöperatie spreken geen Engels dus hij is onze continue tolk, fantastisch hoe hij met heel veel geduld de gesprekken en vragen over en weer vertaald.
Zo hebben we ook gevraagd naar hun behoefte. Er zijn inkomensproblemen buiten het koffieseizoen, ze zoeken een oplossing hiervoor een idee is om te investeren in een graanmolen, dus  graan malen en dan verkopen.
Drink watervoorziening is ook een issue, ons Watermanagement project zou hier een bijdrage in kunnen gaan leveren. Er staat een hele mooie computer in het kantoor en er is ook een telefoonlijn op aangesloten. Ze zouden graag contact maken met internet om zo meer kennis te halen. Maar ze hebben geen idee hoe het internet werkt. Dit is zoiets wat redelijk simpel op te zetten is voor ons.

Het valt me op dat deze mensen heel serieus zijn en graag willen leren en bereid zijn te investeren en hard te werken om zichzelf en hun omgeving op een hoger plan te krijgen. Het voelt goed om met deze mensen samen te gaan werken en ze te helpen.

Vandaag rijden we terug naar Addis en laten de koffiegebieden weer achter ons. We hebben onze koffie voor de volgende oogst zien hangen aan de struiken, alles is nog groen! We hebben een kleine en iets grotere boer bezocht, de passie van de boeren voor koffie is mooi om te zien. Vol trots leiden ze ons door hun 'tuin' oftewel plantage. Verschillende gewassen worden er geteeld door elkaar heen. Niks nette rijen of gestructureerd, het is kruip door sluip door. De boer met wat grotere plantage (4ha) huurt in het seizoen plukkers in om te helpen. Deze krijgen betaald per gewicht, ze plukken alleen rode bessen want groene bessen wegen blijkbaar minder en worden niet geaccepteerd bij de coöp. zo wordt kwaliteit gewaarborgd.

Wat je merkt is dat hoe dieper je het platteland opgaat hoe meer wij een attractie zijn. Alle kinderen uit een dorp lopen uit om naar ons te kijken, gekke gewaarwording blijft dat. Ze vragen allemaal om een pen of een leeg flesje water. Ze willen allemaal met ons op de foto en dan de foto bekijken! Het leven kan soms zo simpel zijn....

Grtz Janneke