Het Koffieproject - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Het Koffieproject - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Het Koffieproject

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

08 Augustus 2012 | Ethiopië, Hawassa

Vanmorgen vroeg in de auto voor een bergrit naar de Fero coöperatie, waar ons project gaat lopen. Onderweg een korte meeting met de chairman, die uit een belangrijke cooperatievergadering wordt gehaald. We presenteren Peeze, Efico en de projectvoorstellen en winnen vooral het vertrouwen. Daarna rijden we door naar het kantoor van de cooperatie, waar ook 1 van de 3 washingstations is. Hier brengen in de oogstperiode alle aangesloten boeren de geplukte besjes, die centraal worden gepulpt en gefermenteerd. Hier wordt veel water voor gebruikt, ontstaat veel  afvalwater wat gedeeltelijk in de nabijgelegen rivier komt en zijn de droogbedden. De basis van ons project draait hierom. Het verbaasd ons welke keuzes zijn gemaakt, wij denken dat met eenvoudige aanpassingen, veel tijd, geld en milieubelasting bespaart kan worden.
De droogbedden zijn niet stevig en duurzaam en gaan max. 2 jaar mee en de werkmethode is voor de kwaliteit van de koffie niet optimaal. De coöperatie is erg enthousiast over onze voorstellen voor een pilot met nieuwe droogbedden voor de komende oogstperiode (vanaf oktober). Het tweede project wordt wastemanagement, oftewel hoe kan met het wassen van de koffie water worden bespaart en de impact van afvalwater worden gereduceerd. Hier hebben we gezien dat veel kan worden bereikt. Doel is dit na de komende oogstperiode op te starten. We hebben de koffieplantages bezocht en de andere washingstations. Allen behoren tot de Fero coöperatie en als deze projecten succesvol zijn worden ze uitgerold naar alle drie de washingstations.
Het project droogbedden is echt uniek in Ethiopie, waarmee de coöperatie baanbrekend is als het positief wordt ervaren ( in latijns amerika is dit gebruikelijk). Het komt de kwaliteit ten goede en hiermee de opbrengst en lagere kosten voor de boer. Dit is natuurlijk waarvoor we het doen!
Wastemanegement en compostering staat in de kinderschoenen en kunnen we een stap mee maken. Daarna zien we mogelijkheden voor elektriciteit (zonne-energie), internet, schoon drinkwater en verzorging van de koffiestruik. Kortom heel veel mooie activiteiten, waarmee we ook echt iets kunnen betekenen. We hebben uitgebreid ons verhaal gedaan en ons geïntroduceerd, gelukkig hebben medewerkers van Efico ter plaatse heel goed voorwerk gedaan, zodat de basis er al lag. De coöperatie is heel enthousiast en trots dat wij ze willen ondersteunen voor de lange termijn! Dat voelt heel warm en prettig.
We hebben ze de Peezeverpakking, blik e.d. gegeven en vonden dat er mooi en warEn erg blij.

Leuk is dat we onlangs  3 containers koffie van Fero hebben gekocht en bij Peeze branden! Een mooi begin....

Efico steekt veel tijd in de projecten  in Ethiopië en hebben de juiste contacten hier, dat geeft vertrouwen in een succesvol project/partnership.
Ik ben blij dat we gevonden hebben wat we zochten.... Ethiopië is de bakermat van de koffie, hier is het allemaal begonnen. De mooiste koffie komt vanhier en we kunnen echt iets betekenen. We kunnen nog heel veel meer vertellen, maar doen dat als we terugkomen.....

Timmo

• 09 Augustus 2012 - 23:06

Wendy Van De Kamp:

Klinkt allemaal erg interessant. Zo te lezen hebben jullie hier een goed gevoel bij om te gaan investeren. Ik heb nu gelezen waar er kwaliteit en milieu verbeteringen te behalen valt maar ik ben ook erg benieuwd naar de arbeidsomstandigheden en de werkgelegenheid. Hoe zijn de omstandigheden nu voor de arbeiders of is dit al heel acceptabel? De plannen die zijn besproken, zorgt dit bijvoorbeeld voor meer arbeid dus ook mankracht of komen er dan misschien banen te vervallen? Ik hoor het allemaal graag als jullie weer terug zijn. Tot snel en nog veel plezier.

Groetjes,
    Wendy