Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Colombo

Door: Timmo

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

21 Juni 2013 | Sri Lanka, Colombo

Vanmorgen vroeg op voor een unieke fotosessie in een shop in Kandy. Rob nam foto's van spulletjes in de winkel, met camera en moodbords ging hij aan de slag. Authentieke en klassieke objecten uit Sri Lanka, zoals oud horloge, zilveren lepel, sieradendoosje, olifantenbeeldjes etc. Fantastisch materiaal leverde dat in een uurtje op.

Snel verder via een botanische tuin, specerijentuin, olifantenopvang en de pizzahut (snelle lunch) naar het theeverpakkingsbedrijf in Colombo. Zoals zo vaak liep dat weer net even anders dan gepland......

Deze avond en nacht wordt er een boedistische seremonie gehouden in (!) het bedrijf en alle medewerkers ook met andere religies (en dat zijn er hier nogal wat) doen uit solidariteit mee.
We waren dus net op tijd om nog wat activiteit te zien. Zeer goede indruk gekregen en ook zeer positief is dat hier in zsri Lanka het verpakken gebeurt en er dus veel werkgelegenheid is. De meeste thee wordt echter in bulk ge-exporteerd en levert bijna geen werkgelegenheid op. Hier alleen al werken 350 mensen! Dit bedrijf is vooral gericht op handwerk, alles vanaf het theezakje gebeurt hier handmatig en is dus erg flexibel. Een keurig bedrijf zo te zien en te horen.

Daarna ad-hoc een bezoek gebracht aan een van de weinige koffiebedrijven hier, Hansa Coffee. Koffie? Ja koffie! Ik kan het niet laten, ook al ben ik nu ook wel helemaal gek op thee.

Diep onder de indruk ging ik 's avonds hier weg, een soort primitieve hippe 'espressobar' ergens Colombo.
Ooit, vlak voordat de gebr. Peeze met hun bedrijf begonnen (1879) was Sri Lanka een van de belangrijkste koffielanden ter wereld. Sterker nog, het verhaal gaat dat ooit vanuit Jemen de koffie naar Amsterdam kwam en via de Nederlanders naar Sri Lanka werd gebracht. We hebben hier dus naast ons koloniaal verleden ook gewoon een oorsprong met koffie!!! Hoe gaaf is dat? Echter is rond 1870 een plantenziekte uitgebroken en vrijwel alle koffie verdwenen en zijn de boeren overgegaan op rubber en theeplanten. Er is nog een klein beetje over, een hybridevariant tussen robusta en arabica met een spicy taste. Een Amerikaan met Srilankaanse vrouw en met Nederlandse inbreng (ene Hans uit Leiden) hebben dit in 1996 opgepakt om koffie weer op de kaart zetten in Sri Lanka. Een lange moeilijke weg blijkt... Er broeien allemaal leuke ideeën en kansen....... Wat gaaf.

Oh ja, morgen weer verder met thee.....

Wordt vervolgd op de laatste dag.

Timmo