Terug naar Abbis - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Terug naar Abbis - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Terug naar Abbis

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

14 December 2012 | Ethiopië, Hawassa

Christel's verhaal
Vandaag gaan we terug naar Addis Abeba. Een rit van ongeveer 6,5 uur.
We hebben heel wat te bepraten over wat we de afgelopen twee dagen hebben gezien en meegemaakt. Het was zo interessant om het hele proces van koffie te mogen beleven.
Maar ook om te zien hoe de mensen hier leven. 
Wat opvalt waar je ook komt, of het nou bij Fero of daarbuiten is, de mensen zijn vriendelijk en je mag alles zien wat ze doen. Ze moeten keihard werken voor, in onze ogen, een "fooitje". Als je, zoals wij nu, het hele proces gezien hebt dan snap ik nog niet hoe de prijs van de koffie zo "laag" kan zijn. We hebben geprobeerd om het hele proces zoveel mogelijk op foto's en filmpjes vast te leggen zodat wij dat kunnen laten zien als we weer thuis zijn.
Over de droogbedden die door de Peeze foundation neergezet worden zal nog wel het nodige gesproken moeten worden. Ze voldoen nog niet, maar dat konden wij als leek direct zien. Een van verbeter punten is de hoogte, sommige van de vrouwen konden niet eens met hun handen aan de achterkant komen en dit is wel belangrijk om de koffie de kunnen omwoelen. Ook het dak is te krap, ze kunnen er niet om heen lopen. Nicholas en Katrien zullen dit verder gaan evalueren en uitwerken. Ik denk dat we hier nog een lange weg in te gaan hebben.
Wat een bijzonder ervaring is dat de mensen allemaal naar je zwaaien en ze roepen faranche (blanken) en abba (ouderen) naar je. Mijn kleur haar, nagellak ( ja Daisy je had gelijk dat ze dit apart vinden) en mijn aapje aan de tas zijn zaken die ze even willen bewonderen. Dus laat ik mij gewoon aan mijn haar voelen en de nagels zien. 
Het is tot nu toe een ervaring die ik voor geen goud had willen missen. De grootste conclusie tot nu toe is dat het land zeer arm is, er heel veel ezels worden gebruikt voor het vervoeren van alles (zelfs een brommer), er heel veel mensen werkzaam zijn in de koffie, er heel veel mensen wonen maar dat ze op het oog niet ongelukkig lijken.
Ik zal proberen om een filmpje te downloaden die wij onderweg gemaakt hebben.

  • 14 December 2012 - 17:50

    Timmo:

    Mooi om jullie ervaringen te horen, hel herkenbaar. Ik kan niet wachten om jullie weer te zien en te spreken....

    gr. Timmo

  • 14 December 2012 - 19:51

    Astrid:

    Ik ben zo benieuwd naar de foto's die ongetwijfeld erg mooi zullen zijn. Wat een prachtige en indrukwekkende reis maken jullie.

  • 14 December 2012 - 19:59

    Evelien:

    Nou het is heel leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik is het voor ons onbegrijpelijk dat er zoveel armoede heerst daar. Je ziet zoiets natuurlijk wel TV maar voor jullie m dit in het echt te zien is toch ongeloofelijk. En dat de mens dan op hun manier toch gelukkig zijn. Nou ik wens jullie nog een prettige reis. En ik hoop jullie gauw weer gezond en wel terug te zien.

    Ik vind het nu toch wel lang duren hoor. Maar ja nog 2 daagjes.

    Groetjes Evelien en Danique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Hawassa

Koffiebranderij

Koffie

Actief sinds 04 Nov. 2011
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 51320

Voorgaande reizen:

06 Juni 2015 - 21 Juni 2015

Verkenningsreis Peru

15 November 2014 - 22 November 2014

Ethiopiëreis

05 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Zuid-Afrika

29 Mei 2014 - 07 Juni 2014

Verkenningsreis Theeproject Sri Lanka

06 Januari 2014 - 12 Januari 2014

1e dag Ethiopiëreis

04 Januari 2014 - 12 Januari 2014

Ethiopie 2014

01 December 2013 - 08 December 2013

Max Havelaar Ethiopiëreis

16 Juni 2013 - 23 Juni 2013

Theereis Sri Lanka

08 December 2012 - 16 December 2012

Koffiereis2012

06 Augustus 2012 - 12 Augustus 2012

Koffieproject Ethiopië

11 November 2011 - 24 November 2011

Koffiereis Sumatra

Landen bezocht: