Eerste indruk van Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Eerste indruk van Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Eerste indruk van Addis Abeba

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

05 Augustus 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo allemaal,
Ons eerste verslag vanuit Ethiopië. Ongelofelijk we hebben al weer zoveel gezien en gedaan dat ik het idee heb dat we hier al drie dagen zitten.
Gisteren om 19h vertrokken uit Amsterdam, via het hele drukke Londen, met vele OS atleten doorgevlogen naar Addis Abeba de hoofdstad van Ethiopië.
De vliegreis was oké, weinig geslapen maar we hebben het overleefd. Om 7h 's ochtends plaatselijke tijd (één uurtje later als bij jullie) geland. Regen, regen, regen, regen... En koud... Maar ja dat krijg je in het regenseizoen. Het was wel effe wennen vanuit het zonnige NL.
Nicholas stond ons met zijn chauffeur op te wachten en bracht ons naar ons hotel. Onze eerste indruk was vooral nat maar vooral ook weinig leven op straat door het vroege uur en de regen.
Na een opfrissing en dutje in het hotelkamer Nicholas ons mee naar een typisch Ethiopisch restaurant.  Bij binnenkomst rook het heel sterk naar Eucalyptus, dit gebruiken ze blijkbaar bij hun koffieritueel. Typische zitjes, krukjes en tafeltjes.
Het eten is injera (een soort pannenkoek gemaakt van gegist teffmeel) met allerlei lekkere vlees en groente gerechten. Je eet hier met je handen, gelukkig krijg je eerst een handwas ritueel, dan scheur je een stukje van de injera en pakt daarmee als een soort lepel het vleesgerecht op en stopt het is je mond. Wel erg pittig, maar Timmo en ik vonden het erg lekker.
Na het eten hebben we de grote toeristische tour gekregen door Addis. De oorspronkelijke stad, de gekoloniseerde stad en de opkomende hippe stad.
Wat me gelijk opvalt is de vele mensen op straat, iedereen leeft op straat. Er rijden mijn inziens maar weinig auto's dit komt door de hoge benzine prijs €1,20/l. De bleu donkeys rijden wel als een gek door elkaar heen, dit zijn de taxi's van Ethiopië, blauw van kleur vandaar de naam.
De geuren op straat verschillen van wijk tot wijk, van eucalyptus tot lekkere rookgeur en van zoete zware lucht tot frisse berggeur. We zitten hier op 2000m hoogte dus is een gekke gewaarwording dat je zo snel buiten adem bent. Echt bovenin de bergen is de oude stad waar het allemaal is begonnen, hier hebben we rondgelopen en ons verbaast over de rust.
In de andere gedeelten is het vrij druk met vooral mensen op straat en er gebeurt vanalles, je kijkt je ogen uit.
Er is in Ethiopië geen echte middenklasse dus het is rijk of arm, deze groepen wonen letterlijk door elkaar heen, zie je een prachtige villa een hoekje later zie je een sloppenwijk, een hoek verder weer hele mooie appartementen. Dat is best wel gek. Echte échte armoede hebben we nog niet gezien... Tuurlijk zie je bedelaars, maar het is niet zoals ik had gedacht. De straten zijn ook relatief schoon en goed geasfalteerd. Blijkbaar investeren de Chinezen hier goed in infrastructuur vanwege de handel die zij hier hebben in grondstoffen.
Zodadelijk komen Patrick en Katrien ook aan in ons prachtige Sheraton hotel, wauw wat is het hier mooi! Dan is onze groep compleet en kunnen we morgen gaan beginnen aan het opzetten van ons project.
Ik plaats wat foto's zodat jullie een indruk kunnen krijgen van wat wij hebben gezien.
Groetjes Janneke

• 05 Augustus 2012 - 19:26

Annelies Groen (Timmo):

Hoi Timmo en reisgenoten,

Wat weer een missie zo met elkaar geweldig om dit te mogen mee maken wat een projeckt!
    E norm leuk dat Hanneke er foto's heeft bijgevoegd. Ik zal jullie reisverslagen blijven lezen.
    Wat een armoede al die kindertjes (doet me denken aan de sloppenwijken in Zuid Africa)
    Timmo wij wensen je heel veel succes met dit zakelijke ondernemings plan.
    Je boert goed, als je blijft ondernemen en investeren, Geweldig!
    Hoe gaat het verder met Sandra en de kids?

Groetjes en dikke x xxx
    Dick en Annelies

• 05 Augustus 2012 - 20:27

Anne De Graaf:

Mooi verwoord, zo is het helemaal. The devine curse of thé red earth. Eenmaal Afrika, altijd Afrika.

• 05 Augustus 2012 - 23:26

Timmo:

Het is een voorrecht dit te mogen meemaken en op een goede manier een bijdrage te kunnen leveren. Wij komen door onze geweldige lokale gidsen dicht bij de mensen en de cultuur en het zet mijn kijk op de wereld en vooral onze westerse denkwijze in een ander daglicht. Mijn missie wordt het om medewerkers, klanten, relaties, familie en vrienden dit mee te laten maken en aan bij te laten dragen. Dan zetten we iets in beweging.

• 07 Augustus 2012 - 20:44

Christel:

Hoi Timmo en Janneke,
    Bedankt voor jullie verslagen. Geweldig om te lezen en bij jullie reis betrokken te zijn. Ik kan niet wachten om alle foto's en verhalen persoonlijk van jullie te horen. Laten we hopen dat dit het "echte" project gaat worden. Nog heel veel plezier, wij zullen ondertussen proberen nog wat koffie te verkopen,
    Groetjes Christel