Laatste dag In Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Laatste dag In Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Laatste dag In Addis Abeba

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

16 December 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Laatste dag in Addis Abeba
Gisteren hadden we een vol ochtendprogramma. Eerst stond een bezoek aan de Sidama Corporatie op het programma en daarna zouden we Kuru, het exportbedrijf van Efico in samenwerking met de heer Abduraman, bezoeken.
Om 09.00 uur stond de meeting met de chairman van Sidama gepland. Sidama is de overkoepelende organisatie waar corporaties zoals Ferro onder vallen. Tezamen zijn hier 17.000 leden aan verbonden. Ferro is de grootste met 3000 leden. De chairman vroeg ons naar onze ervaringen met het project. Verder kwam het issue van transport aan de orde waarbij ik mijn zorg heb uitgesproken voor de soms lange tijd (tot wel drie weken) dat een vrachtwagen in de woestijn van Djibouti moet wachten totdat deze het haventerrein op mag. Verder heeft de chairman ons de volledige prijsopbouw gedaan van een kg koffie. Dus wat de boer krijgt, hoe hoog de fair trade en eko premie is, hoeveel met transport gemoeid is enz. Last but not least hebben we een goede prijs voor 4 containers Ethiopie uitonderhandeld.
Bij Kuru stond er een nieuwe cuppingsessie te wachten onder leiding van Elias. Omdat de oogst net begonnen is, proefden we 4 kakelverse koffiesoorten. Wederom een bijzondere ervaring. Daarna hebben we nog een drymill bezocht. Daar wordt de koffie uitgesorteerd en in drie verschillende stadia verwerkt tot een topkoffie. Ook hier is de laatste selectiemethode het handwerk van vele vrouwen die de laatste fouten van de lopende band moeten halen.
De laatste middag van ons bezoek hebben we boodschappen gedaan en souvenirs meegenomen. Zo hebben we echte Ethiopische kopjes voor het PEC meegenomen.
Na het avondeten hebben we afscheid genomen van onze Belgische vrienden die wederom een nachtvlucht geboekt hebben.
Onze reis zit er nu op. Met een fikse vertraging zijn we zondag uit Addis vertrokken en verwachten zo rond 22.30 uur in Arnhem te zijn. Snel naar bed want maandag wordt weer een drukke dag.
Dit is het laatste bericht over onze onvergetelijke reis naar het land waar koffie zijn oorsprong heeft. Een reis die voor altijd in het geheugen van ons drieën gegrift blijft.

• 17 December 2012 - 09:03

Stefan:

Ben weer benieuwd naar de foto's!? Tot in Arnhem.