Indrukken Paul - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu Indrukken Paul - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Koffiebranderij Peeze - WaarBenJij.nu

Indrukken Paul

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Koffiebranderij

14 December 2012 | Ethiopië, Hawassa

Indrukken van Paul
De rit van Awassa naar Addis geven mij even de gelegenheid om de honderden indrukken (gedeeltelijk) te verwoorden in een kort verslag.
Nu na 5 dagen snap ik een beetje hoe gezagsverhoudingen zijn. Trajecten duren erg lang, je moet aan jan en alleman toestemming vragen en denken dat je snel iets kunt bereiken, kun je echt vergeten. Een voorbeeld: Ons project had allang klaar moeten zijn, echter pas enkele dagen voor ons bezoek is het afgekomen onder grote druk van Nicholas die met grote tegelmaat langs is geweest om tempo te houden in de bouw. Een van de factoren van vertraging is dat er in augustus na het bezoek van Timmo en Janneke een nieuwe chairman is gekozen. Nicholas heeft dus alles weer opnieuw moeten uitleggen. Veel respect dus voor Nicholas en Katrien van Efico die met engelengeduld dit project namens ons hebben opgezet.
Onderweg is het een chaos; op de snelweg zie je karren getrokken door ezels, koeien en geiten die zo maar oversteken en massa's, massa's mensen. In dorpen zie je op elk moment van de dag grote hoeveelheden mensen waarvan ons afvragen wat die nou de hele dag doen.
Op het gebied van koffie snap ik nu pas dat het produceren ervan meer kost dan in landen als Brazilië. De opbrengst per hectare ligt in Ethiopië op 900 kg per hectare, in Brazilië ligt deze ruim 2 keer zo hoog. Het vervoer per ezel kost enorm veel tijd en transport van het koffiegebied naar Addis en vandaar naar Djibouti is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Soms staat een vrachtwagen wel 3 weken lang in de woestijn te wachten totdat ie toestemming krijgt om het haventerrein op te komen. Inefficiëntie in de hele Ethiopische keten kost dus enorm veel geld.
Wat me verder opvalt is de vriendelijkheid van mensen. Ze proberen engels tegen je te spreken maar vragen tegelijkertijd ' one bir' dwz geld. Je ziet mensen in onbeschrijflijk slechte kleding lopen, gescheurd en tot op de draad versleten. Ze stinken ook bijna allemaal en dat is begrijpelijk want douches hebben ze niet in hun lemen hutjes.
Ik zou nog veel meer kunnen schrijven want ik heb nog wel honderden indrukken. Die gaan we delen op een debriefing bijeenkomst bij Peeze.

• 14 December 2012 - 20:03

Evelien:

Nou dat zijn al heel veel indrukken Paul. Ik denk dat als je thuiskomt het pas echt tot jullie zal doordringen wat jullie allemaal hebben meegemaakt.

Groetjes Evelien